تحقیق درباره خواجه نصیر الدین طوسی

تحقیق درباره خواجه نصیر الدین طوسی

تمامی تحقیق ها و پژوهش های کتاب های درسی را در این وبلاگ پیدا کنید

سه شنبه ۲۹ اسفند ۰۲

تحقیق درباره خواجه نصیر الدین طوسی

۳۶۷ بازديد
#خواجه_نصیرالدین_طوسی
 
خواجه نصیر الدین طوسى، روز شنبه یازدهم جمادى الاول سال 597 هـ.ق در شهر طوس خراسان دیده به جهان گشود نام او محمد، کنیه اش (ابو جعفر ) لقبش (نصیر الدین) (محقق طوسى) (استاد البشر) و شهرتش (خواجه) است.
 
وی ایام کودکى و جوانى خود را در طوس خراسان گذراند، و دروس مقدماتى از قبیل خواندن و نوشتن، قرائت قرآن، قواعد زبان عربى و فارسى، معانى و بیان و مقدارى از علوم منقول از قبیل حدیث و … را نزد پدر روحانى خودش محمد بن حسن طـوسى فراگرفت در این ایام خواجه نصرالدین طوسی از مادرش در یادگیرى خواندن قرآن و متون فارسى استفاده مى کرد .خواجه بعد از طى دوره سطح عالى در نیشابور و برای ادامه تحصیل به شهر رى و از آنجا به قم و بعد از مدتی راهى اصفهان شد، لیکن در اصفهان استادى که بتواند از او استفاده نماید، نیافت بعد از اندک مدتى به عراق مهاجرت نمود در عراق علم فقه را فراگرفته و در سال 619 هـ ق، موفق به اخذ درجه اجتهاد و اجازه روایت از معین الدین گشت خواجه در عراق در درس اصول فقه #علامه_حلى حاضر گشت، وى نیز متقابلاً در درس حکمت خواجه شرکت مى نمود این سنت حسنه تاکنون در حوزه ها باقى است و استاد و شاگرد به فراخور معلومات علمى یکدیگر از هم استفاده مى کنند و نهایت تواضع و فروتنى را براى کسب علم از خود نشان مى دهند.
 
خواجه نصرالدین طوسی سپس در موصل نجوم و ریاضى را آموخت، به این ترتیب دوران تحصیل خود را پشت سر گذاشت و بعد از مدتها دورى از وطـن و خانواده قصد عزیمت به خراسان کرد.
 
خواجه در بین راه بازگشت به میهن از شهرهاى مختلف عبور کرد و به نیشابور رسید , سپس به طرف طوس زادگاه خویش ادامه مسیر داد و از آنحا خود را به قاین رساند. وی در آنجا ازدواج کرده و به نگارش آثار مهم خویش همت گمارد.
 
چندى از فتح بغداد نگذشته بود، که هلاکو خان مغول، خواجه را به ساختن رصد خانه تشویق کرد. هلاکو کلیه موقوفات را به خواجه نصرالدین طوسی واگذار کرد تا آنها را به مصرف رصد خانه برساند.
خواجه به امر هلاکو، مشاهیر، حکما و منجمان را به مراغه احضار کرد رصد خانه مراغه در سال 656 ه. ق، آغاز و در سال 672 ه. ق، به اتمام رسید در این رصد خانه از ابزار نجومى که از قلعه الموت و بغداد آورده بودند استفاده گردید خواجه توانست کتابخانه عظیمى در آنجا تأسیس کند تعداد کتب آن را بالغ بر چهار صد هزار جلد نوشته اند.
 
خواجه نصرالدین طوسی در 18 ماه ذیحجه سال 672 ه ق در بغداد بدرود حیات گفته و پیکر مطهرش در حرم مطهر کاظمین علهما السلام به خاک سپرده شد.
 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.